arch2012

Wycieczka szkoleniowa bibliotekarzy powiatu krasnostawskiego do Przemyśla

Od dwunastu lat bibliotekarze powiatu krasnostawskiego uczestniczą w wycieczkach szkoleniowych organizowanych przez Bibliotekę Powiatową.  W tym roku 25 maja 2012 r. wybraliśmy się do Przemyśla.

Ze względu na odległość, z Krasnegostawu wyjechaliśmy o piątej rano.  Nasza trasa wiodła prze  Izbicę, Zamość, Tomaszów Lubelski i Jarosław. Na godzinę dziewiąta dotarliśmy do Przemyskiej Biblioteki Publicznej im. Ignacego Krasickiego, która mieści się w dawnej synagodze przy ul. Słowackiego 15. Naszą grupę powitał i o bibliotece opowiedział zastępca dyrektora Andrzej Skibniewski. Obejrzeliśmy też czytelnię dla dzieci, czytelnie główną, wypożyczalnię dla dorosłych i wypożyczalnię dla dzieci.

Naszym przewodnikiem po mieście była przemyska bibliotekarka pani Agata. W Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej  obejrzeliśmy film o muzeum i o Przemyślu, dwie wystawy : Twierdza Przemyśl, gdzie  całościowo przedstawiono historię Twierdzy Przemyśl, jednej z najsłynniejszych warowni I wojny światowej  oraz  CREDO na dwa głosy, sztuka religijna ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej. Zwiedziliśmy też Bibliotekę Muzealną, gdzie mogliśmy obejrzeć cenny i ciekawy księgozbiór.

Następnie przez kilka godzin zwiedzaliśmy Przemyśl. To jedno z najstarszych miast , usytuowane u podnóża Karpat na skrzyżowaniu tras w Bieszczady, do Lwowa i na dawne Kresy. Urzeka pejzażem krętych, stromych uliczek, przytulonych do nich wiekowych budowli i wspinających się coraz wyżej kościelnych wież. To miasto z ciągle żywym, tworzonym przez stulecia specyficznym klimatem i nastrojem. Czasy świetności, ale i trudnych okresów w historii miasta, pamiętają, noszące ślady różnych epok, kamieniczki przemyskiej starówki, urokliwe uliczki, kościoły, dwie archikatedry : rzymskokatolicka i greckokatolicka oraz otoczony pięknym parkiem Zamek Kazimierzowski. Malowniczy Rynek otaczają stare kamienice noszące ślady różnych  stylów architektonicznych. Przemyśl jest nazywany stolicą dzwonów i fajek. Miasto otaczają dwa pierścienie fortyfikacji, które po wybuchu I wojny światowej przez kilka miesięcy powstrzymywały wielotysięczną armię rosyjską zdążającą na zachód i południe Europy. Walki o Twierdzę Przemyśl przypominają także cmentarze wojenne wszystkich armii. Twierdza Przemyśl jest dziś ważnym elementem dziedzictwa kulturowego.

Degustując  słynne przemyskie lody już planowaliśmy kolejną wyprawę za rok.

Galeria fotografii z wycieczki

no images were found

Możliwość komentowania Wycieczka szkoleniowa bibliotekarzy powiatu krasnostawskiego do Przemyśla została wyłączona